A Tan és a szövetségek
2. rész
összes
részek:
https://www.blogger.com/blog/post/edit/8029235802119191366/6317061515797787689
1
Eltűnik egy adag szentírás
2 Az
sem láthatja az aranylemezeket, aki a szövegeket
leírja?
3
3 ember angyalt lát, az aranylemezeket,
az Urimot és Tummimot, Lábán kardját, és a Liahónát
4
További 8 ember látja az aranylemezeket
5
Angyalok szolgálattétele
ebben a részben 2
(3. , 4. ) (a 3. és a 4. pontokban) abszolút- , és 18 (4-21) nem
abszolút értelemben vett tény szerepel, melyek arról tanúskodnak,
hogy Jézus Krisztus világa igaz valóság
2022.06.02.
„És felgerjedt az Úr
haragja,
és megmártotta kardját
az égben, és le fog sújtani a föld lakóira.” -kardot ragadott,
és a kardra rakta még a fegyvert.
„Nem keresik az Urat, hogy
megalapozzák az ő igazlelkűségét” - hogy magukban megalapozzák
azt.
Ha jól értem, ezt az első szakaszt Smith emberek előtt
mondta el (1831.11.01.) , beszélve úgy, mintha Isten beszélne, ill
Isten beszédét mondta el. (4; 4)
Megint csak felmerül, hogy
hogyan lett ez a szöveg megjegyezve, majd lejegyezve.
[2.
szakasz -1823.09.21. , Moróni]
1
Eltűnik egy adag szentírás
Itt van a 3. szakasz (1828.
július) . Itt Joseph Smith elkövetett valami hibát. Ha jól értem,
olyat, amivel nem egyértelműen megszegett valamely utasítást,
hanem olyasmit szegett meg, amiről illett volna tudnia, hogy nem
szabad, vagy illett volna észben tartania, nem elfelejtenie,
kikövetkeztetnie valami korábbiakból. A szöveg az Urim és Tummim
által adatik, de ki írja le? (5; 5)
2022.06.05.
Aki
akkor írta neki Mormon könyvét. Vagy más.
4. szakasz -1829.
február. J Smith apjának mondja az Isten szavait. (6, 6)
2
Az sem láthatja az aranylemezeket, aki a szövegeket leírja?
5.
szakasz -1829. március. Hogyan nem látta Martin Harris a lemezeket,
ha írta Mormon könyvét?
Úgy tűnik, azokat Smith dugva
tartotta. Az Urimot és Tummimot is, ha azokat külön, a fordítástól
eltérően használta? Úgy tűnik, Smith valamiféle paraván mögött
dolgozott ezekkel.
Itt nem úgy van,
hogy az Isten direkt beszél J Smith-ből Martin Harris-nek, hanem
üzen neki „mondd meg neki”, tehát, úgy tűnik, Smith egyedül
kérdezte meg az Istent, aztán a választ talán még le is írta.
(7, 7)
2022.06.06.
A 6. szakaszban megint az látszik,
hogy Cowdery, aki írja Mormon könyvét, nem látja a
lemezeket.
Megtudjuk, hogy kapott isteni megnyilatkozást Smith
szavai igaz voltáról a lemezeket illetően. De hogy ez mi volt, azt
nem tudjuk meg. (8, 8)
A 6. szakasz 1829. április, az Urim és
Tummim által szól az Isten. Közvetlenül O Cowdery-hez is beszél.
(9; 9) Azt is mondja, hogy Cowdery kapott tőle egy
ajándékot.
„Legyél hűséges és szorgalmas Isten
parancsolatainak betartásában, és én szeretetem karjaiba vonlak
téged.”
A 7. szakasz, 1829. április, az Urim és Tummim
által egy régebbi dokumentum fordítása jön elő János
apostoltól. (10; 10)
A 8. szakasz, 1829 április, az Isten O
Cowdery-hez beszél J Smith-en keresztül. (11; 11)
A 9.
szakasz, 1829 április, az Isten O Cowdery-hez beszél J Smith-en
keresztül. (12; 12)
O Cowdery ott volt a kapujában, hogy maga
is fordíthasson. Látta az aranylemezeket, és rajta voltak az Urim
és a Tummim?
Az Isten Martin Harris-t többször gonosz
embernek nevezi, annak ellenére, hogy később megbocsát neki.
Vajon mi lett Harris későbbi sorsa? Kibukott az egyházból? Rémlik
nekem egy film alapján, hogy igen. [Utánanéztem, egy ideig ki volt
zárva az Egyházból, „de később visszatért és teljes jogú
egyháztag lett.” ]
A 10. szakasz, 1828. , nyár, J Smith-en
keresztül beszél az Isten az elveszett
szentírásfordítás kapcsán. (13; 13)
A 11. szakasz, 1829.
május, az Urim és Tummim által szól az Isten Hyrum Smith-hez.
(14; 14)
A 12. szakasz, 1829. május, J Smith-en keresztül szól
az Isten Joseph Knight-hoz. (15; 15)
A 13. szakasz, Keresztelő
János.
A 14. szakasz, 1829. június, az Urim és Tummimon
keresztül szól az Isten David Whitmer-hez (16; 16)
A 15.
szakasz, 1829. június, J Smith-en keresztül beszél az Isten John
Whitmer-hez. (17; 17)
A 16. szakasz, 1829. június, J Smith-en
keresztül beszél az Isten Peter Whitmer-nek. (18, 18)
A 17.
szakasz, 1829. április, az Urimon és Tummimon keresztül szól az
Isten O Cowdery-hez, David Whitmer-hez és Martin Harris-hoz. (19;
19)
3 Ezután van, hogy ők
hárman láthatják az aranylemezeket, az Urimot és Tummimot a
mellvérttel, Lábán kardját, és a Liahónát. (3)
Van egy
dokumentum, az a címe, hogy A három tanú bizonyságtétele.
Feltételezem, hogy a szövegét J Smith fogalmazta meg, azt is, hogy
Smith ott volt, amikor a tanúk láthatták ezeket a dolgokat. „Isten
szava kijelentette nekünk -áll a dokumentumban- , hogy a lemezeket
Isten ajándéka és hatalma által fordították le” -hogy itt az
Isten szava mit jelent, azt nem tudom. [Feltételezhetően azt, hogy
egy angyal szavát, lásd lentebb. ]
Azt mondja a szöveg, hogy
„a lemezeken levő bevéséseket Isten hatalma mutatta meg nekik,
nem emberé”, ami gondolom azt jelenti, ahogy az ezután a
szövegben következik, hogy egy angyal mutatta meg nekik a lemezeket
a bevésésekkel (Moróni volt az) .
4
Egy másik dokumentum tanúsága szerint immáron Smith
mutatja meg további 8 (Christian- , Jacob-
, Ifjabb Peter- , John Whitmer, Hiram Page, Idősebb Joseph- , Hyrum-
, Samuel H. Smith) embernek az aranylemezeket a bevésésekkel.
(4) Úgy van a szövegben, mintha a Smith által már lefordított
lapokra mondanák, hogy azokat megfogták a kezükkel, de gondolom
ezt az aranylemezekre kell érteni.
2022.06.08.
A 18.
szakasz, 1829. június, J Smith-en keresztül szól az Isten hozzá
magához, O Cowdery-hez és David Whitmer-hez. (20; 20)
A
19/3-ban nincs megadva, hogy minek a lakosaira, hanem csak annyi,
hogy annak a lakosaira hoz ítéletet Jézus, ha értjük is attól
még.
A 19. szakasz, 1830. március, J Smith-en keresztül szól
az Isten Martin Harris-hez. (21; 21)
5
Angyalok szolgálattétele
Itt a 20/10-ből esetleg
kiderül, hogy mit jelent az angyalok szolgálattételének kulcsa.
Hogy, úgy tűnik, az, aki az evangéliumot hirdeti, jogosult saját
bizonysága megerősítésére angyali szolgálattételt kapni.
A
beszélő ebben a szövegben mi, az egyház elderei. Tehát J Smith
„hangját” halljuk ebben a szövegben? Ugyanúgy, mint azokban a
szövegekben, amelyekben az Isten beszél? Ez nem is lehetne
másképpen? És azok a szóképek a kétélű kardról és a fehér
mezőről? Azok Jézus képei?
Ha jól értem, az Egyház
megszervezése napja előtt valamikor kapta ezt a szöveget, otthon,
egymaga. Ez egy ünnepélyes szöveg.
Ilyen fölöslegesnek
látszó sallang is van benne, hogy „az áprilisnak nevezett
negyedik hónap”.
Rögtön az első mondat mondattanilag
helytelen szerkesztésű.
Azért olyan zavaros ez az első
mondat, mert nem Isten beszél, hanem ez valami kevert dolog?
Itt,
ebben a szövegrészben már másodszor jön elő a szövegben, hogy,
s amiről tehát külön szó nem esett, Smith valamikor apostolokat
rendelt el.
Azt mondja a szöveg, hogy Isten parancsolatot, itt
úgy van, hogy parancsolatokat, adott Smith-nek és Cowdery-nek az
Egyház megalapítására.
Ilyen szöveg eddig még nem is volt,
mint ez, amelyikben nem Isten beszél.
A 20/16-ban az egyház
elderei nevében tesz Smith bizonyságot Jézus szavairól, amikkel
kapcsolatban homályos, hogy milyen szavakról is van szó.
A
20/17 úgy kezdődik, hogy „Mindezen dolgok által”, ahol nem
világos, hogy mik ezek a „mindezen dolgok”.
A 20/26 sem jó
mondatvezetésű mondat. Úgy látom, hogy csak egy „Hogy”
kellene az elejére, és jó is volna.
Ezt a szöveget, ha így
marad, az eddigieket mindenképpen, nem is fogom Isten
megszólalásaihoz sorolni, mint ahogy tettem természetszerűen az
eddigi összes szakaszokkal (a morónis és a keresztelő jánosos
nem) .
Az apostol feladatainak kifejtésénél ismétlések
vannak. .. de ne szaladjunk ennyire előre. Legalább is a 20/31-től
láthatjuk, hogy ez egy érdekes kevert szöveg, mert míg a 31.
versben a meglevő tudás kifejtéséről beszélhetünk, az azt
követő rész lezárásában már merészen azt olvashatjuk, tehát
a 36. versben, hogy ez az Isten szava, ezt Isten mondja.
Az első
versben szép a kép, hogy „Krisztus egyházának felemelkedése”.
A
fejszövegből kiderül, ha jól értem, hogy már itt, az első
versben kinyilatkoztatás történik, tehát ember által olyan
információ adatik közre, az Egyház megalapításának a napja,
amit, kijelentését megelőzően az ember, J Smith, nem tudott. És
akkor a furcsa sallang, „az áprilisnak nevezett negyedik hónap”
talán nem is az, hanem ezt Smith mintha gépiesen mondaná, mintegy
nem a saját szavait.
„A szentírások igazak, ][ Isten ][
megihleti az embereket, „mondja a 20/11, J Smith-t is megihlette
(20/7) .
A 20/16-nál felmerül bennem, hogy Smith nem volt
egyedül, amikor írta ezt a szöveget? Furcsa ez a többes szám,
amiben Smith fogalmaz, mert nem esik szó közös befogadói
élményről, amire utal. Ez az Isten szava, mondja itt, nyomon is
lehet követni, hogy pontosan milyen szavakról van szó, de annak
nem lehet nyomát lelni, hogy ezek eredeti szavak, és nem csak
felidézettek. [Nem is így jó a különbségtevés, írom később,
hogy eredeti szavak, és felidézettek, hanem inkább eredeti szavak,
Jézus eredeti szavai, és a Szentlélek sugalmazására kapott
szavak, mely két csoport ugye nem is két kategória, hanem egy.
Mert itt ugye erről van szó, hogy én Jézus eredeti szavait
kerestem, ezért erőltettem, hogy legalább felidézetteket találok.
Holott, tűnik így, itt tehát másról van szó. ]
Ez a szöveg
az, hogy J Smith társaságban prófétálni kezdett? De ki tudta ezt
lejegyezni? Mert a folyamatos többes szám jelenléte mindenképpen
társaságra utal.
Tehát a 36. verssel véget ér a szöveg
első része, zavarbaejtő magabiztossággal, hogy „ez Isten
szava”. Szép és gazdag szöveg.
J Smith tehát ihletet
kapott, úgy általában tekintve az életére, az isteniség
költözött bele.
A 20/16-ban, utalok az előző, kapcsos
zárójeles szövegemre, mégis csak az Isten eredeti, konkrét
szavaira van utalás, amiről még nem tudom, hogy mi az.
Miután
tisztáztuk, hogy a Szentlélek hatalma uralja a szöveget, és így
jogos a kijelentés, mégis erőteljes, amikor az arcunkba kapjuk a
36. versben, hogy „az Úristen mondta ezt” .
Megjegyzések
Megjegyzés küldése